16 בפברואר 2008

דפדפן באופרה אחרת - חוויות עם Opera Mini 4

את הטלפון שלי ברשת סלקום רכשתי לפני כשנה וחצי. הוא לא היה הכי מתקדם, ובכל זאת חיפשתי להפיק ממנו את המירב. באותו זמן שמעתי על Opera Mini, דפדפן אינטרנט מבוסס Java המיועד לטלפונים סלולריים שאינם סמארטפונים. Opera Mini מביא לטלפון הסלולרי את האינטרנט האמיתי ולא את ה"סו-קולד" אינטרנט שמציעות החברות הסלולריות. דרישות התוכנה לא היו גבוהות, טלפון בעל דפדפן התומך ביישומי Java, וחיבור לאינטרנט. מאחר שאפילו הטלפון המאוד סטנדרטי שלי ענה לקריטריונים, התקנתי את התוכנה. לאחר ההתקנה הגלישה באינטרנט באמצעות הדפדפן לא צלחה והתוכנה הוסרה. מסתבר שבאותה תקופה ברשת סלקום היה צורך לבצע הגדרה ידנית שתאפשר גישה לאינטרנט באמצעות התוכנה, ובנוסף, היה צריך לרכוש חבילת אינטרנט יקרה יותר מחברת סלקום.

השבוע נתקלתי בגירסה האחרונה של הדפדפן, Opera Mini 4, שעברה שינוי מהותי מגרסאות קודמות. מדובר בתוכנה כל-כך מוצלחת ופופולרית שגם בעלי סמארטפונים מעדיפים להשתמש בה, ולא בדפדפן סטנדרטי. מה שמיוחד בתוכנה הוא התהליך שעובר דף אינטרנט עד להצגתו בטלפון. דף האינטרנט מועבר דרך מה שנקרא חווה, שרתים של אופרה המתאימים אותו לצפייה בטלפון המסוים, ורק אז הדף נשלח לטלפון. העובדה הזו מביאה גם לטעינה מהירה יותר של דפים, וזו אחת הסיבות בגללה גם בעלי סמארטפונים עושים שימוש בתוכנה, סיבה נוספת היא נוחות השימוש.

לאחר חיפוש בגוגל, הגעתי להודעה הזו המבשרת כי כעת הגלישה באמצעות הדפדפן ברשת סלקום אפשרית ללא הגדרות מיוחדות, ובאמצעות חבילת האינטרנט הבסיסית. לכל המתעניינים, למיטב הבנתי גם רשת Orange תומכת בגלישה באמצעות הדפדפן, וברשת פלאפון הגלישה באמצעות Opera Mini אינה אפשרית.

אחרי שחיברתי את הטלפון, שמאז נותק, לחבילת האינטרנט הבסיסית שמציעה סלקום (14 ש"ח לחודש), הורדתי והתקנתי את גירסה 4 של הדפדפן. אחרי ההתלהבות הראשונית וגלישה לכמה אתרים, נראה שהשימוש העיקרי שלי בתוכנה יהיה קריאת מיילים. אך יחד עם זאת עוד לא נתקלתי בדפדפן נוח כמו Opera Mini לגלישה באמצעות הטלפון.

הדפדפן מציע אפשרויות רבות יחסית לתוכנת Java קלת משקל. ישנם שתי אפשרויות תצוגה של דף אינטרנט: אפשרות אחת, זו שבברירת המחדל, הופכת את כל דף האינטרנט לעמודה אחת ברוחב צג הטלפון ומאפשרת קריאה ע"י גלילה מטה ומעלה בלבד. את האפשרות הזו פחות אהבתי. האפשרות השנייה מציגה סקירה של כל דף האינטרנט ומאפשרת התקרבות לאיזור מסוים לצורך קריאה. בנוסף, ניתן לבחור בין תצוגה רגילה לאורך לבין תצוגה לרוחב (Landscape mode). כדי לנצל טוב יותר את שטח הצג אפשר לבחור בתצוגה במסך מלא. מגוון פעולות ניתנות לביצוע גם באמצעות קיצורי דרך בעזרת המקשים *, #. המקש 1 משמש, בין היתר, לרענון של דף האינטרנט. אפשרות נוספת, שמשום מה אינה מופעלת בברירת מחדל, הופכת את התנועה בדפי אינטרנט לחלקה יותר וללא קפיצות. ישנם כמה בעיות עם עברית כמו למשל: בפידים בעברית סדר המילים הוא משמאל לימין, והקטנת גודל הפונט גורמת לתוכנה להציג ג'יבריש.

ניתן להתרשם מהגלישה בדפדפן באמצעות הסימולטור המוצע באתר החברה.

אתר החדשות nrg בדפדפן Opera Mini בגירסה 4

הדפדפן המוצלח של Opera זוכה לשבחים רבים וגם לקח חלק בכנס Mobile World Congress האחרון. הרעיון לפיו דפי אינטרנט רגילים אינם מתאימים להצגה בטלפון ויש צורך בהתאמתם, הוא רעיון נכון שלדעתי צריך להפוך לנחלת הכלל וללא הצורך בשרתים.