11 בפברואר 2008

העולם לא מחכה ל- modu

אני אקח ניחוש פרוע ואומר שה- modu לא הולך לשנות את פני העולם הסלולרי. בעולם של סמארטפונים, כשחברות תוכנה גדולות כמו מיקרוסופט, גוגל ואחרות נכנסות לשוק, נראה שהרעיון העומד מאחורי ה- modu הישראלי והחדש אחר את זמנו בשנה או שנתיים לפחות.

הטלפון לכשעצמו לא נראה שמיש. הוא קטן מדי, ותפעולו באמצעות הלחצנים הקטנים עוד יותר, נראה קשה ומסורבל. מכאן בעצם מתחילה הבעיה. גם ה- iPod nano של Apple הוא מוצר שמסוגל להתחבר למכשירים נוספים אשר הותאמו אליו, אך הוא קודם כל מוצר מוצלח בפני עצמו. נדמה שרוב צרכני ה- nano מסתפקים בו, ולא מתפתים לרכוש עבורו מוצרים נלווים.

ממה שאני מבין, ה- modu מכיל פונקציות מינימליות של טלפון סלולרי רגיל, וכשהוא מתחבר למכשיר אחר, המכשיר החדש מקבל את התכונות של ה- modu בנוסף לתכונותיו שלו. לדעתי, זהו חסרון משתי בחינות: האחת, ה- modu לבדו לא יכול להתחרות בסמארטפונים, שמציפים את השוק לאחרונה, בגלל תכונותיו המינימליות. נראה שדפדפן HTML ותמיכה ב- Wi-Fi הופכים להיות הכרח בכל טלפון סלולרי, ואלו יחסרו ב- modu ללא התוספים. השניה, נוצרת תלות בין ה- modu למכשירים שמתלבשים עליו, והתלות הזו כלל אינה הכרחית (עדיף מוצר אחד המכיל את כל התכונות).

מעניין לדעת כמה מהטכנולוגיה נמצאת ב- modu עצמו וכמה במכשירים המותאמים לו. האם ה- modu הוא "המוח" שיודע להפעיל גם את התוספים? במידה שכן, יכול מאוד להיות שמדובר בפריצת דרך מבחינה טכנולוגית. אך גם כך קשה לראות את היתרון של המכשיר המודולרי על פני יריביו בעיני הצרכן השואל את עצמו 'למה אני צריך את זה?' .

מעל 20 מיליון דולר כבר גויסו ע"י חברת Sandisk, דב מורן, שהוא גם מנכ"ל modu ומשקיעים נוספים. אחרי ההשתתפות בכנס Mobile World Congress שנפתח היום בברצלונה, אני מאמין שעוד מיליונים יגויסו. אמנם קיימת אי-ודאות לגבי הפיתוח, אך ישנם חברות רבות בעלות הון רב שיהיו מוכנות להסתכן ולהשקיע. מה שהמשקיעים צריכים לשאול את עצמם זה מה היתרון ב'מוצר בתוך מוצר', או 'טלפון בתוך טלפון' במקרה הזה? האם העובדה שמדובר בטלפון מודולורי מביאה לחסכון כלשהו בתהליך היצור? או שאולי להיפך, מייקרת את תהליך הייצור כיוון שהטלפון והמכשיר שמתלבש עליו כוללים שני מסכים, שני לוחות מקשים ואולי כפילויות נוספות. בנוסף, איני יודע אם יצרניות אחרות ימהרו לשתף פעולה עם החברה, ולייצר תוספים עבור ה- modu.

הייתי שמח לראות חברה ישראלית שמתחרה ישירות בסמארטפונים עם טלפון חכם משלה. הסיכון בלהיות פורצי דרך גדול מדי לטעמי. המחשבה שה- modu יהפוך לפורץ דרך בתחום הסלולר, כזה שרבים ילכו בעקבותיו אפשרית אמנם, אך הסיכויים לכך קטנים. בינתיים, אפילו הטיזר למוצר החדש מתיש אותי באופן אישי.