18 באוגוסט 2007

שודדי עמק הסיליקון

לאלו מכם שלא מכירים, ”שודדי עמק הסיליקון” הוא הסרט על אותה יריבות מפורסמת בין שתי ענקיות המיחשוב, מיקרוסופט ואפל, בשנות ה- 70 וה- 80. הסרט, שיצא בשנת 1999 והופק עבור הטלוויזיה, מתרכז בשתי דמויות מרכזיות: סטיב ג’ובס, מייסד אפל, וביל גייטס, מייסדה של מיקרוסופט. הסרט מתאר בין היתר, כיצד הם ”גנבו” רעיונות כמו הממשק הגרפי ועכבר המחשב מזירוקס, היום חברה למדפסות.

את הסיפור מספרים סטיב ווזניאק וסטיב באלמר (יותר נכון, השחקנים המגלמים אותם בסרט ולא הם עצמם). ווזניאק, חברו הטוב של סטיב ג’ובס ומי שייסד איתו את אפל, ובאלמר שהתנהגותו לעיתים מאוד שנויה במחלוקת (סרטונים חפשו ב- YouTube), חברו של ביל גייטס והיום מנכ”ל מיקרוסופט. דמות נוספת בסרט, פול אלן, שיחד עם ביל גייטס ייסד את מיקרוסופט ונחשב כיום לאיש החמישי הכי עשיר בעולם, למרות שרבים כלל לא שמעו עליו. חשוב לומר שהליהוק לסרט נבחר בקפידה והשחקנים מאוד דומים לדמויות במציאות.

אזהרה: ספוילרים

יוצרי הסרט בחרו להתחיל דווקא מהסוף, השנה היא 1997, סטיב ג’ובס חוזר לאפל לאחר פיטוריו, כאשר החברה כמעט מרוסקת, ובאירוע המרכזי השנתי של אפל (Macworld) הוא מכריז על שיתוף פעולה עם לא אחרת מאשר מיקרוסופט לקול שריקות בוז של הקהל כשבמסך וידאו ענק נראה יו”ר מיקרוסופט, ביל גייטס (סרטונים המתעדים את האירוע ההיסטורי תוכלו למצוא ב- Youtube). מאז, כמובן המצב השתנה, סטיב ג’ובס שיקם חזרה את אפל בעיקר בזכות נגני ה- iPod.

כל הסיפורים המוזכרים בסרט התרחשו במציאות עם שינויים קלים לטובת העלילה. למשל, העזיבה של סטיב ווזניאק את אפל התרחשה במציאות, אך לא כדי שיוכל לשוב ללימודים אלא כדי לפתוח חברה חדשה המתמחה בשלטים רחוקים (הוא ממשיך לקבל שכר מאפל עד היום). גם ההודעה על ההסכם בין מיקרוסופט ואפל היתה שונה במציאות, ביל גייטס אכן דיבר על ההסכם דרך מסך וידאו באותו אירוע, אך לא התנהלה שיחה בינו לבין סטיב ג’ובס כפי שתואר בסרט.

הסרט מומלץ לצפייה לא רק לחובבי מחשבים, ויש בו סיפור מאוד מרגש הקשור בבתו של סטיב ג’ובס, ליסה, על שמה נקרא המחשב האישי השני מבית אפל אחרי אפל 2 שהיה הראשון שזכה לתפוצה נרחבת.

כולנו יודעים מי משתי החברות ”ניצחה” בסופו של דבר (למי שלא, שפשוט יסתכל על כפתור ההתחל למטה במסך שלו, הרי יותר מ- 90 אחוז מאיתנו עדיין משתמשים ב- Windows). אם כך, לא יפריע לכם אם אזכיר דיאלוג מפורסם מתוך הסרט ובו סטיב פונה לביל ואומר לו “אנחנו טובים מכם, יש לנו מוצרים טובים יותר”, וביל בתגובה: “אתה לא מבין, זה לא משנה”.

אז הנה הסרט באורך מלא, באדיבות היריבה החדשה של מיקרוסופט, גוגל (אילו רק סטיב ג’ובס וביל גייטס היו יודעים שהדבר הבא בעולם המחשבים אחרי מערכות הפעלה יהיה מנועי חיפוש), צפייה מהנה: